Thursday 25 August 2022

AMANO EX3500N electronic time recoder repair

Semalam saya dirujuk sebuah mesin 'time recoder' atau dalam bahasa mudah 'punch card machine' berjenama AMANO, model EX-3500N dengan masalah gagal berfungsi apabila dimasukkan kad.

AMANO EX3500N

Menurut rekod, mesin ini dibeli pada tahun 03/09/2012 dan telah hampir 10 tahun beroperasi. Ketika saya mengujinya, masalahnya ialah kad tidak ditarik masuk. Apabila saya terbalikkan kad, ianya boleh ditarik masuk namun tidak keluar-keluar.

Setelah dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa, saya menenmui dua suis telah patah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Suis patah...

Saya gamkan suis ke kedudukan asal dengan menggunakan 'super glue' namun tidak tahan dan tanggal semula setelah beberapa kali dimasukkan kad.

Gam kembali switch yang patah...

Seterusnya saya cuba guna teknik 'plastic welding' pada suis tersebut dan hasilnya adalah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Plastic welding...

Gambar di atas menunjukkan springnya telah tersalah saya pasang dan cara yang betul memasang spring adalah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah. Tujuan spring tersebut ialah untuk mengembalikan suis ke kedudukan asal setelah kad dikeluarkan.

Pasang kembali spring...

Setelah siap dipasang kembali, masalah seterusnya ialah kad boleh ditarik masuk namun tiada cetakan dan kod E-04 terhasil seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

E-04

Saya tidak pasti apa masalahnya namun setelah saya cuba tekan sana dan sini pada setting, akhirnya ianya boleh mencetak namun kedudukannya sedikit tersasar seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Saya berpendapat ini adalah masalah setting dan boleh dibetulkan dengan mudah jika tahu caranya.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.