Monday 30 August 2021

KHiND 16" stand fan with remote control repair

Semalam saya dirujuk sebuah 'stand fan' berjenama KHiND dengan masalah tidak berpusing apabila dibekalkan arus elektrik.

KHiND 16" stand fan

Kipas ini telah dibuka kakinya ketika dirujuk kepada saya dan pemeriksaan awal mendapati ada bekalan elektrik ke papan litar. Lampu indikator menyala apabila butang ditekan namun kipas tidak berpusing.

Seterusnya saya buka penututp hadapan kipas dan mendapati bilah kipas tidak bebas bergerak setelah saya tolak dengan tangan seperti boleh ditonton pada klip video di atas.

Punca motor tidak bebas berpusing...

Masalah telah ditemui iaitu motornya tidak bebas berpusing dan setelah dibuka, punca penyebab utama ialah minyak diantara rotor dan pemegangnya (copper bush) telah kering seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Bersihkan dan bubuh minyak gris...

Apa yang harus dilakukan ialah bersihkan dahulu dengan menggunakan WD40 dan bubuh sedikit minyak gris pada pengandar serta bahagian dalam 'copper bush'.

Bersihkan 'copper bush' dan bubuh gris di bahagian dalam...

Selain daripada masalah motor 'jammed', thermal fuse juga putus dan 'rating' yang digunakan ialah 135C, 2A seperti telah saya tandakan pada gambar dibawah.

Thermal fuse - 135C

Klip video di bawah menunjukkan motor kini bebas berpusing apabila ditolak dengan tangan dan anda boleh bandingkan perbezaannya dengan klip video di atas.

Kipas ini telah berjaya diselamatkan setelah thermal fuse ditukar dan bahagian yang menyebabkan motor tidak bebas berputar telah dibersihkan serta diminyakkan.
 
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.