Thursday 5 August 2021

SHARP R202ZS microwave repair

Hari ini saya kongsikan penemuan baru membaiki ketuhar mikro (microwave) dengan masalah ada percikan api apabila dihidupkan.

Jenama: SHARP

Sebelum ini saya pernah dan telah kongsikan cara-cara 'troubleshooting' serta membaiki masalah microwave sedemikian dan anda boleh rujuk di sini, sini dan sini.

Model: R202ZS

Dari pengalaman lepas, jika berlakunya percikan api, dua komponen yang harus di periksa dan diganti iaitu 'mica waveguide' dan 'magnetron cap'.

Tukar mica waveguide...

Seperti dijangka, 'mica waveguide' telah terbakar seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan telah saya gantikan dengan yang baharu.

Setelah penutup belakang dibuka...

Seterusnya saya buka magnetron dan mendapati 'magnetron cap' masih elok seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Magnetron cap masih elok...

Saya juga periksa magnetron dan tiada kerosakkan yang ditemui. Cara-cara memeriksa magnetron boleh rujuk di sini. Sebagai percubaan, saya gantikan 'magnetron cap' yang baharu serta diuji namun masih ada percikan api berlaku.

Gantikan cap yang baharu...

Seterusnya saya tukarkan 'magnetron cap' yang sedikit lebih rendah dari asal seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Tukar magnetron cap yang rendah sedikit...

Masalah percikan api sejurus dihidupkan di atas selesai setelah saya gantikan 'magnetron cap' yang sedikit rendah dari asal.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.