Thursday 19 August 2021

LG MKJ33981404 remote control repair

Pagi ini saya dirujuk sebuah alat kawalan jauh TV berjenama LG, model MKJ33981404 seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Jenama: LG

Pemilik memberitahu saya ianya tidak berfungsi dan meminta untuk dibaiki (jika boleh).

Model: MKJ33981404

Setelah dibuka dan diperiksa, saya tidak menemui sebarang komponen yang rosak namun ada kesan hakisan akibat kebocoran bateri pada papan litar dan telah saya bersihkan.

Setelah penutup dibuka...

Apabila diuji, saya dapati ianya boleh berfungsi setelah butang ditekan berterusan beberapa saat seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Masalahnya ialah alat kawalan jauh ini lambat 'respond' setelah butang ditekan. Biasanya lampu IR (infrared) akan terus menyala setelah butang ditekan.

Resonator asal - 3.64MHz

Alat kawalan jauh ini ada menggunakan sebiji resonator 3.64MHz seperti telah saya tandakan pada gambar di atas dan sebagai percubaan, saya gantikan dengan sebiji resonator 3.54MHz yang diambil dari alat kawalan jauh berjenama carrier.

Gantikan menggunakan 3.54MHz resonator...

Masalah lambat 'respond' di atas selesai dan alat kawalan jauh ini telah berjaya diselamatkan seperti boleh dilihat pada klip video di bawah.

Walaupun nilai frekuensi resonator yang diganti berbeza sedikit, ianya boleh digunakan dan telah saya uji seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.