Saturday 7 August 2021

Cara periksa alat kawalan jauh yang menggunakan frekuensi radio FM

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah alat kawalan jauh yang menggunakan frekuensi radio iaitu FM (frequency modulation).

Alat kawalan jauh kipas...

Alat kawalah jauh ini untuk kegunaan kipas siling dan pemilik memberitahu saya ianya tidak berfungsi apabila ditekan.

Setelah penutup belakang dibuka...

Seperti biasa saya akan buka untuk diperiksa dan semuanya kelihatan elok seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Setelah papan litar dibuka...

Masalah biasa pada alat kawalan jauh ialah kebocoran bateri dan pemeriksaan awal pada bateri masih elok dan pemilik ada memberitahu saya ianya baharu ditukar.

Buka butang silikon...

Ketika membuka papan litar, saya dapati butang silikon melekat pada papan litar dan apa yang saya lakukan ialah membersihkannya dengan menggunakan 'contact cleaner'.

Setelah dibersihkan...

Cara untuk memeriksa alat kawalan jauh yang menggunakan frekuensi FM ialah dengan mendekatkannya pada antena radio FM dan menekan butang silikon.

Siap...

Jika setelah menekan butang pada alat kawalan jauh dan ada ganguan pada siaran radio FM, ianya elok seperti telah saya terangkan pada klip video di bawah.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.