Tuesday 24 August 2021

JVD Clipper Single Chrome Hair Dryer Repair

Sebelum ini saya pernah baiki alat pengering rambut seperti ini dan anda boleh rujuk di sini & sini.

JVD hair dryer

Pagi ini saya dirujuk sebuah lagi alat pengering rambut yang serupa namun masalahnya berbeza iaitu boleh panas apabila dilaras namun kipas tidak berpusing.

Diod pecah ditemui ketika dibuka...

Apabila saya buka, ada serpihan yang pecah seperti diod terjatuh dari dalam seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

2 biji 1N4007 diod meletup...

Setelah saya buka elemen pemanasnya, kelihatan dua daripada empat biji diod yang berfungsi sebagai 'rectifier' meletup dan telah saya tandakan pada gambar di atas.

Siap...

Pemeriksaan pada dua biji lagi diod masih elok dan dilabel 1N4007. Gambar di atas menunjukkan diod yang rosak telah saya gantikan dengan yang baharu.

Diod yang rosak/pecah...

Alat pengering rambut ini telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula dengan menggantikan dua biji diod sahaja seperti di atas.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.