Monday 16 August 2021

ABB Hotel Key Card Switch repair

Sebelum ini saya pernah baiki 'key card switch' seperti ini dan anda boleh rujuk di sini, sini, sini dan sini.

Baru-baru ini saya dirujuk 18 biji dan kesemuanya dengan masalah tidak berfungsi bila dimasukkan kad.

Rujuk kepada pautan di atas untuk cara-cara 'troubleshooting' serta membaikinya.

Salah sebiji masalahnya pelik sedikit seperti boleh ditonton pada klip video di atas. Ketika saya mengujinya, ianya boleh dihidupkan apabila dimasukkan kad namun tidak padam-padam setelah kad dikeluarkan.

Seterusnya saya padamkan bekalan elektrik dan dihidupkan semula dan lampu indikator tidak menyala seperti boleh dilihat pada klip video di atas.

Setelah dibuka dan diperiksa menyeluruh, tiada komponen yang rosak ditemui namun sensor kelihatan tidak rapat pada papan litar seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Apa yang saya lakukan ialah buang paterinya dan rapatkan sensor ke papan litar. Setelah dipateri semula serta diuji, masalah selesai dan telah berjaya diselamatkan seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.