Friday 6 August 2021

Layar TV CRT LG 29FU1RLX-T1 gelap

TV CRT ini pernah saya baiki sebelum ini dengan masalah layar tidak menyala pada 25/08/2020 dan anda boleh rujuk di sini.

Pernah dibaiki pada 25/8/2020

Kali ini dia kembali dengan masalah layarnya boleh menyala namun gelap seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Layar gelap...

Setelah dibuka dan diperiksa, saya juga tidak menemui sebarang komponen yang didapati serta disyaki rosak.

Setelah penutup belakang dibuka...

Saya cuma menemui seperti 'cold solder joint' pada dua biji komponen seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Cold solder joint...

Saya juga ada menemui 'cold solder joint' seperti ini bulan lepas namun masalahnya sedikit berbeza dan anda boleh rujuk di sini.

Buang pateri lama & pateri semula...

Percubaan pertama saya ialah buang pateri asal pada kedua-dua komponen tersebut dan mempateri semula seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

komponen yang dipateri semula...

Percaya atau tidak, dengan hanya membuang pateri lama dan pateri semula, masalah layar gelap selesai dan TV tersebut telah berjaya diselamatkan.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.