Friday 13 August 2021

Unknown ceiling fan PCB repair

Hujung minggu lepas saya telah dirujuk sebuah papan litar untuk kipas siling yang tidak diketahui jenama untuk dibaiki.

PCB kipas siling

Pemilik memberitahu saya masalahnya ialah boleh berpusing namun perlahan dan 'tiada angin'.

Setelah dikeluarkan...

Jika anda mempunyai kipas yang berpusing perlahan, jangan tunggu sehingga langsung tidak berpusing baru minta dibaiki sebab kadang-kadang akan mengalami kerosakkan yang teruk serta tidak dapat dibaiki lagi.

355J = 3.5uF

Pemeriksaan menyeluruh pada papan litar hanya menemui dua biji kapasitor yang perlu diganti dan telah saya tandakan pada gambar di bawah:-

  1. kapasitor 355J = 3.5uF, 350v
  2. kapasitor 2.1uF, 450v
Komponen yang rosak...

Kipas tersebut berjaya diselamatkan dan masalah 'tiada angin' di atas selesai.

1.11uF sahaja... (355J = 3.5uF)

Gambar di atas dan bawah adalah bacaan nilai kapasitor yang rosak dan telah saya tukar.

281nF sahaja... (sepatutnya 2.1uF)

Klip video di bawah dihantar oleh pemilik setelah PCB yang telah saya baiki diuji.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.