Tuesday 3 August 2021

LG WF-T1268TH washer repair

Minggu lepas saya dipanggil untuk membaiki sebuah mesih basuh berjenama LG, model: WF-T1268TH dengan masalah air masuk namun tak penuh-penuh.

LG Fuzzy Logic 12kg

Pemilik pada mulanya mengesyaki ada duit syiling yang tersangkut pada 'drain valve' dan tanya saya cara mengeluarkannya. Kerja DIY gagal dan akhirnya memanggil saya untuk membaikinya.

WF-T1268TH

Pemeriksaan awal tidak menemui apa-apa yang meragukan dan apa yang saya lakukan ialah menguji mesin basuh tersebut. Semua berjalan dengan lancar dari mengisi air serta membasuh namun ketika proses 'rinse' kedengaran bunyi 'drain motor' seperti terlepas. Bunyi 'tak', 'tak', 'tak' kedengaran berulang-ulang dan tak lepas proses 'rinse'.

'Drain motor' rosak...

Proses 'rinse' perlu membuang air di dalamnya dan 'drain motor' tidak mampu membuka 'drain valve' serta membuang air di dalamnya.

Buka 'drain motor'...

Saya buka 'drain motor' dan mendapati sebiji gear telah pecah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Gigi gear pecah satu...

Saya juga tidak mempunyai alat ganti 'drain motor' yang baharu ketika itu dan harus membeli di atas talian serta memerlukan masa  kira-kira seminggu untuk tiba.

Buka gear yang rosak...

Saya cari 'drain motor' rosak yang pernah saya ganti sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini dengan harapan gearnya masih elok.

Gantikan gear yang elok...

Nasib menyebelahi saya dan ternyata gearnya masih elok. Setelah gear yang rosak saya gantikan dan diuji, mesih basuh tersebut telah berjaya diselamatkan tanpa perlu membeli 'drain motor' yang baharu.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.