Friday 20 August 2021

SAMSUNG UA40J5008AK full HD TV repair

TV ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

Model: UA40J5008AK

Hari ini dia dirujuk semula dengan masalah yang sama iaitu langsung tidak berfungsi termasuk lampu 'standby' juga tidak menyala.

Setelah penutup belakang dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa, masalahnya juga serupa dengan sebelum ini iaitu sebiji diod yang telah mengalami litar pintas namun bukan diod yang telah ditukar dahulu.

Litar pintas pada diod berlabel MBR5H150SS

Terdapat 3 biji diod berlabel MBR5H150SS disambung selari dan diod yang telah saya gantikan lepas ialah ditengah. Kali ini diod ditepinya pula yang rosak.

 

Klip video di atas saya rakam ketika memeriksa diod yang telah rosak.

Gantikan diod yang baharu...

Pemeriksaan menyeluruh pada papan litar tidak menemui sebarang kerosakkan lain dan setelah diod digantikan dengan yang baharu serta diuji, TV ini sekali lagi berjaya diselamatkan.

Tested - ok

Klip video di bawah saya rakam ketika memeriksa diod yang telah saya gantikan dengan yang baharu.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.