Wednesday 18 August 2021

Hotel doorbell switch repair

Sebelum ini saya pernah baiki suis loceng pintu seperti ini dan anda boleh rujuk di sini dan sini.

Suis loceng pintu (doorbell)

Hari ini saya dirujuk sebuah suis loceng pintu yang serupa dengan masalah tidak berfungsi apabila butang untuk membunyikan loceng ditekan. Perbezaan kali ini ialah 'tact switch' yang digunakan tidak hilang seperti dahulu dan saya cuba buka untuk diselengara.

Buka 'tact switch'...

Gambar di atas menunjukkan bahagian dalam suis setelah dibuka dan pemeriksaan mendapati tompok hitam yang telah saya tandakan tiada keterusan (continuity).

Selengara 'tact switch'...

Saya bersihkan dengan menggunakan kertas pasir dan gambar di atas menunjukkan ianya telah saya dibersihkan.

Pasang kembali 'tact switch'...

Suis loceng ini telah berjaya diselamatkan dengan hanya menyelengara kedua-dua 'tact switch' yang bertindak sebagai suis digunakan padanya tanpa menukar sebarang komponen.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.