Monday 2 August 2021

HONEYWELL S4965A series ignition control repair

Sebelum ini saya pernah membaiki 'ignition control' seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

HONEYWELL S4965A series ignition control

Saya cuma diberitahu ianya tidak berfungsi dan diminta untuk membuat pemeriksaan serta cuba untuk membaikinya.

S4965A series

Untuk makluman semua, 'ignition control' ini hanya memerlukan bekalan 115vac sahaja dan memerlukan 'step down transformer' sebab negara kita sebab bekalan elektrik di negara kita ialah 240vac.

Setelah penutup dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, saya hanya menemui sebiji kapasitor utama kembung dan telah saya tandakan pada gambar di atas.

Kapasitor lama & baru...

Masalah yang saya hadapi kali ini ialah saiz kapasitor yang ada sedikit besar dan terpaksa dibaringkan seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Siap...

'Ignition control' ini telah diuji dan masih boleh digunakan semula selepas dengan menukar sebiji kapasitor sahaja.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.