Sunday 22 August 2021

Memasang antena MyTV di dalam bumbung rumah

Dua tahun lepas setelah siaran TV analog ditamatkan, saya telah membeli dekoder digital untuk menerima siaran MyTV dan anda boleh rujuk di sini.

Aerial di dalam bumbung rumah...

Sejak dibeli, saya menggunakan aerial/antenna 'indoor' yang telah dilengkapi 'booster' namun masalah yang sering dihadapi ialah bila cuaca tidak elok atau hujan, siarannya selalu terganggu atau 'no signal'.

Signal - 38%, Quality - 100%

Hujung minggu lepas saya telah mencuba menggunakan aerial analog lama dan pasang di dalam bumbung rumah saya seperti boleh dilihat pada gambar pertama di atas.

Walaupun 'signal' hanya 38% sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di atas tetapi siarannya tidak terganggu ketika cuaca buruk atau hujan.

Kadang-kadang bacaan 'signal' cuma 18% sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di bawah namun tidak menggangu penerimaan siaran dan ianya jauh lebih baik berbanding aerial 'indoor' dahulu.

Signal - 18%, Quality - 92%

Saya telah mencuba kesemua kedudukan di dalam bumbung rumah dan 'signal' yang terbaik saya dapat ialah sisik aerial menghala timur/barat.

Saya juga ada menguji memasang aerial pada kedudukan menegak dan ianya langsung tidak mendapat sebarang 'signal'.

Jika aerial dipasang di luar rumah saya yakin bacaan 'signal' pasti lebih tinggi. Jika penerimaan siaran tidak memuaskan berlaku semula, saya perlu cuba pula aerial jenis UHF khas untuk siaran digital.

26 saluran TV & 14 saluran radio

Setakat hari ini, saya  dapat sejumlah 26 saluran TV. 8 daripada 26 saluran adalah dari negara jiran iaitu Brunei.

Sehingga blog ini ditulis, seminggu telah berlalu dan tiada gangguan siaran walaupun cuaca buruk.

Selamat menonton...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.