Tuesday 2 February 2021

SIGMA Elevator OTIS50E-EE PSU repair

PSU (power supply unit) ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

OTIS50E-EE

Kali ini dia kembali dengan masalah lampu indikator yang berwarna hijau berkelip-kelip ketika saya mengujinya sebelum dibuka untuk membuat pemeriksaan seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.


Masalah output yang tidak stabil dan lampu indikator berkelip-kelip biasa terjadi apabila telah bertahun-tahun digunakan dan tiba masanya untuk di selengara.

Biasanya kerosakkan melibatkan kapasitor yang yang kembung serta boleh dilihat dengan mata kasar. Kadang-kadang ianya hanya melibatkan 'feedback capacitor' sahaja dan pernah saya kongsikan sebelum ini di sini.

Setelah dibuka dan diperiksa, komponen yang rosak adalah seperti telah saya tandakan pada gambar di atas iaitu sebiji kapasitor 330uF, 50v dan sebiji kapasitor 100uF, 25v telah kembung serta boleh dilihat dengan mata kasar.

Setelah kedua-dua kapasitor yang kembung di atas telah saya gantikan dengan yang baru serta diuji, masalah lampu indikator yang berkelip-kelip selesai dan gambar di atas serta di bawah merupakan bacaan output yang saya dapat.

PSU ini membekalkan output +5vdc, +15vdc & - 15vdc untuk kegunaan lif dan ianya menggunakan bekalan input 110vac.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.