Saturday 27 February 2021

SHURE BLX2 M17 wireless microphone repair

Baru-baru ini saya dirujuk satu mikrofon berjenama SHURE, model: BLX2 M17 dengan masalah boleh dihidupkan namun ianya akan padam dengan sendiri tidak lama selepas itu.

Jenama: SHURE

Mikrofon ini adalah jenis tanpa wayar (wireless) dan menggunakan dua biji bateri jenis AA.

Model: BLX2 M17

Memandangkan ini merupakan julung kali dirujuk mikrofon untuk di baiki, saya terpaksa buka untuk memeriksa serta mencari punca kerosakkannya.

Buka penutup beteri...

Gambar-gambar di atas dan di bawah menunjukkan langkah-langkah perlu dilakukan untuk membuka sehingga papan litar kelihatan.

Buka penutup belakang...

Buka bahagian hadapan...

Buka skru dan keluarkan papan litar...

Setelah papan litar telah dikeluarkan dan diperiksa, tiada komponen yang rosak ditemui dan saya cuma menemui penyambung bateri ke papan litar berkarat (teroksida) akibat dari cecair bateri yang bocor sebelumnya dan boleh dilihat pada gambar di bawah.

Terminal bateri teroksida...

Apa yang saya lakukan ialah bersihkan penyambung bateri tersebut sehingga bersih seperti boleh dilihat pada gambar di bawah. Bersihkan guna 'contact' cleaner dan jika teroksida teruk, gosok guna kertas pasir.

Dah bersih...

Percaya atau tidak, masalah padam sendiri selesai hanya dengan membersihkan terminal penyambung bateri ke papan litar sahaja seperti telah saya tunjukkan di atas.

Testing...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.