Wednesday 17 February 2021

Lampu tolok minyak Proton Exora tidak menyala


Pagi ini saya dipanggil oleh bangkel kereta untuk memeriksa 'instrument cluster' kereta Proton Exora.

Proton Exora

Ketika diuji, semua lampu menyala kecuali bahagian indikator tolok minyak pada sebelah kiri.

Setelah dibuka...

Setelah dibuka serta diperiksa, sebiji lampu LED didapati rosak dan lokasinya telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Sebiji LED rosak...

Lampu untuk menyalakan bahagian tolok minyak menggunakan 3 biji LED berwarna oren dan disambung bersiri. Jika sebiji rosak, ketiga-tiganya tidak akan menyala.

Keluarkan LED yang rosak...
Masalah yang saya hadapi ialah tiada lampu LED jenis SMD dan berwarna oren. Saya cuma ada lampu LED biasa berwarna putih.

Gantikan LED baru...

Setelah berbincang dengan pemilik, keputusan akhir ialah 'asal menyala'. Jadi saya tukarkan lampu LED yang rosak sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan bawah.

Pasang kembali penutupnya...

Setelah LED siap ditukar dan diuji, lampu bahagian tolok minyak kembali menyala namun warnanya sedikit berbeza iaitu putih seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Testing...

Saya ada mencadangkan kepada pemilik untuk menukar ketiga-tiganya dengan warna putih namun pemilik gembira dengan warna baru iaitu putih bercampur dengan oren.

Tested - ok

Selamat mencuba...

2 comments:

  1. As salam...exora saya juga alami masalah yag sama...boleh baiki?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tukar lampu LED saja. Lokasi mana? Saya berada di Miri, Sarawak.

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.