Friday 19 February 2021

Public Bank Bonus Issue - 38690

Beberapa hari lepas saya menerima sepucuk surat memberitahu bahawa saham Public Bank yang saya miliki diberi 4 bonus untuk setiap unit saham seperti boleh dilihat pada gambar di bawah pada 27/1/2021.

Notice of allotment

Maksudnya setiap unit yang saya miliki akan diberi 4 bonus atau dengan bahasa mudahnya 'satu unit kini menjadi lima unit'. Jika saya ada 100 unit, maka akan diberi 400 unit dan menjadi 500 unit. Saya sangsi sebab dunia kini dilanda pandemik CoVid-19 dan mengalami krisis ekonomi, mungkinkah PBB terkecuali?

as at 31/03/2020

Pada mulanya saya ingatkan ianya merupakan hadiah kepada semua pelaburnya dan nilainya akan bertambah sebanyak 400% (seringgit menjadi lima ringgit). 

Gambar di atas saya ambil kira-kira setahun yang lepas ketika PKP berkuatkuasa dan harga sesaham pada 18/3/2020 cuma RM12.66. Seingat saya harga sesahamnya stabil di antara RM18 sehingga RM20 sebelum diberi bonus.

As at 18/02/2021

Setelah saya periksa di laman sesawang BSKL, harga terbarunya kini cuma RM4.36 sesaham pada 27/02/2021 seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Rupa-rupanya pemberian bonus di atas sebenarnya ialah untuk menurunkan harga sesahamnya dari kira-kira RM20 ke RM4 supaya sahamnya lebih 'mampu milik' kepada pelabur. Pemberian bonus tersebut tidak menguntungkan atau merugikan pelabur sedia ada.

Jika anda berminat dengan pelaburan saham, kini masanya anda memiliki saham PBB sebab ianya sangat 'mampu milik' berbanding dahulu. Sebelum ini harga sesaham RM20 (satu lot - RM20,000) kini sesaham RM4 (satu lot RM4000).

Dahulu ketika saya baru memiliki saham PBB pada tahun 2002/2003, harga sesahamnya ialah kira-kira RM2 sahaja. Setiap tahun dividen akan diberi dua kali iaitu bulan mac & ogos.

Untuk pengetahuan semua, kira-kira hampir 20 tahun yang lepas saya sebenarnya dilema samada memilih 'pelaburan insuran' atau 'pelaburan saham'. Saya tidak menyesal sebab tidak memilih pelaburan insuran.

Fikir-fikirkan...

sumber

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.