Sunday 7 February 2021

Lenovo A889

Seperti yang dijanjikan semalam, hari ini saya kongsikan telefon pintar pertama saya berjenama Lenovo, Model: A889.

Lenovo A889

Telefon ini saya beli sehari sebelum pertandingan Mr. Sarawak pada tahun 2014 yang juga merupakan pertandingan terakhir binabadan saya dengan harga RM540.00.

Android 4.2.2

Ketika dibeli, telefon pintar ini merupakan keluaran terbaru ketika itu dan versi android ialah 4.2.2 (Jelly bean) dengan dua slot kad sim namun hanya satu sahaja berkeupayaan 3G.

Setelah penutup belakang dibuka...

Sepanjang 7 tahun telefon ini bersama saya, kerosakkan pertama dan perlu dibaiki ialah suis on/off. Seterusnya butang on/off serta pelaras suara (volume) juga rosak/pecah dan saya baiki sendiri seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Butang tanggal/rosak saya baiki...

Selain daripada kerosakkan butang/suis on/off, saya juga perlu menukar baterinya kira-kira dua tahun sekali dan pernah terbeli bateri tiruan yang bermasalah serta pernah saya kongsikan di sini.

suis on/off rosak dan telah ditukar...


Kerosakkan seterusnya ialah bahagian penyambung pengecas bateri seperti boleh dilihat pada gambar di bawah. Kerosakkannya saya baiki sendiri dengan mempateri semula bahagian penyambung ke papan litar namun hanya bertahan beberapa bulan sahaja dan telah beberapa kali saya baiki.

Penyambung pengecas bateri juga pernah saya baiki...

Kerosakkan seterusnya ialah retak/pecah pada beberapa bahagian seperti boleh dilihat pada gambar-gambar seterusnya disebabkan terjatuh yang tidak disengajakan serta tidak dapat dielakkan. Majoriti telefon saya terjatuh ketika disimpan dalam kocek baju dan terjatuh ketika tunduk mengambil barang.

Kembung/retak...

Nasib agak baik sebab skrin LCD tidak pernah pecah ketika terjatuh dan majoriti bahagian yang pecah dan retak ialah pada bucunya. Mungkinkah skrin LCD lama ini sangat berkualiti dan tahan lasak?

Pecah...

Selain daripada kerosakkan fizikal, masalah sejak kebelakangan ini ialah tidak lagi menyokong aplikasi tertentu secara berperingkat. Aplikasi yang sering saya guna dan tidak lagi disokong ialah:-

  • TVG/GSC
  • Lazada/Shopee
  • Messenger/FB
  • COC/Era of War
  • Whatsapp

Banyak lagi aplikasi yang tidak disokong ketika baru diperkenalkan seperti pokemon GO, faceapp, mobile legend, PUBG dan lain-lain.

Pecah...

Dari pengalaman selama 7 tahun menggunakan telefon pintar di atas, saya perlu pertimbangkan beberapa aspek untuk telefon baru yang akan saya beli iaitu:-

  1. Bateri harus tahan lama (Bateri Lenovo cuma 2500mAh sahaja)
  2. Kamera harus dapat mengambil objek halus secara dekat atau ada fungsi macro.
  3. Versi android harus lah terbaru iaitu android 10 setakat ini.
  4. Elak menggunakan butang on/off sebab ia merupakan benda pertama rosak dari pengalaman lepas.
  5. Pengecas tanpa wayar juga perlu dipertimbangkan sebab bahagian penyambung juga mudah dan akan rosak sebab digunakan setiap hari..
  6. Harga lebih kurang sama dengan telefon lama. (telefon pertama saya ialah Ericsson T10 dengan harga RM799.00)
Pecah...

Saya akan kongsikan telefon baru yang saya pilih dari kriteria di atas akan datang...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.