Monday 15 February 2021

LG WF-F733PC pulsator metal shaft gear faulty

Hari ini saya kongsikan masalah baru yang saya temui tidak lama dahulu pada sebuah mesin basuh berjenama LG model: WF-F733PC.

Model: WF-F733PC

Pemilik memberitahu saya mesin basuhnya tidak berpusing namun mengeluarkan bunyi bising seperti ada sesuatu yang terlepas.

Tali sawat masih elok...

Ketika saya mengujinya, bunyi tersebut memang seperti ada sesuatu yang longgar atau terlepas. Pada mulanya saya syak tali sawat longgar namun bila diperiksa masih elok.

Buka pulsator...

Seterusnya saya uji semula mesin basuh dan mendapati bunyi tersebut adalah dari bahagian pulsator iaitu bahagian yang berputar di dasar mesin basuh.

Keluarkan gear yang rosak...

Setelah pulsator saya buka dan periksa, sebiji gear pada bahagian tengahnya telah haus seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Kiri - baru, kanan - lama

Gear tersebut boleh dibeli dari kedai membaiki mesin basuh atau beli secara atas talian dengan harga kira-kira RM10.00 sahaja. Ketika membeli alat ganti, pastikan saiz serta jumlah gigi pada bahagian dalam dan luar adalah sama.

Gear baru...

Cara untuk mengeluarkan gear tersebut ialah ketuk dari atas dan gantikan dengan yang baru. Ketuk perlahan-lahan gear yang baru dan pastikan ianya berada pada kedudukannya dan tidak condong atau senget ketika mengetuk masuk gear yang baru.

Siap

Bunyi bising lenyap serta masih boleh digunakan semula dengan hanya menukar sebiji gear pada pulsator sahaja seperti di atas.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.