Friday 12 February 2021

DOMETIC HiPro 3000 minibar repair

Masalah minibar ini ketika dirujuk kepada saya ialah lampu di dalamnya berkelip-kelip serta tidak sejuk.

DOMETIC HiPro 3000

Pemeriksaan awal dengan mata kasar mendapati wayar sensor kelihatan berwarna kehitaman seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

wayar sensor hangus...

Pemeriksaan pada sensor menggunakan multimeter mendapati bacaan rintangan yang seharusnya 10kΩ cuma 3.3kΩ sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Ω

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto
Ω

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto
Ω

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto
3.3kΩ sahaja

Lampu yang berkelip-kelip di atas adalah disebabkan bacaan rintangan pada sensor terlalu jauh berbeza serta di luar julatnya.

sensor baru - 10kΩ

Setelah sensor tersebut telah saya gantikan dengan yang yang baru dan diuji, lampu di dalamnya tidak berkelip-kelip lagi namun ianya masih tak sejuk setelah berjam-jam diuji.

Lampu tak berkelip lagi...

Seterusnya saya buka papan litar dan periksa menggunakan multimeter namun juga tidak menemui sebarang komponen yang rosak. Pandangan kasar pada papan litar mendapati bahawa beberapa komponen yang telah saya tandakan pada gambar di bawah kelihatan ada kesan akibat panas dan kekuningan.

PCB

Komponen yang panas biasanya boleh menyebabkan 'cold solder joint' dan apa yang saya lakukan ialah pateri semula kesemua komponennya pada bahagian bawah papan litar.

Belakang PCB...

Masalah tidak sejuk selesai setelah saya mempateri semula pada PCB seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.