Sunday 21 February 2021

MENGCHART EQ231 dual channel equalizer repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah equalizer buatan China berjenama MENGCHART, model: EQ231 yang tidak diketahui masalahnya sebab telah lama disimpan.

MENGCHART EQ231

Untuk pengetahuan semua, fungsi equalizer ini ialah untuk melunakkan suara audio sahaja dan ada yang mengelarkannya sebagai 'audio interface'.

Model: EQ231

Sebelum saya buka, saya uji equalizer tersebut dan mendapati ada masalah pada channel B seperti boleh dilihat pada gambar di bawah iaitu lampu indikator LED menyala walaupun output/input tidak disambung.

Channel B bermasalah...

Setelah penutup atasnya saya buka, jelas kelihatan dua biji kapasitor seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah telah kembung dan harus ditukar.

Setelah penutup atas dibuka...

Setelah saya buka kedua-dua papan litarnya untuk menukar kapasitor yang rosak, saya terkejut mendapati bahawa litar pada bahagian bawahnya juga rosak serta putus seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Litar pada kedua-dua channel terhakis...

Saya berpendapat litar pada bahagian bawahnya rosak adalah disebabkan oleh tindakbalas cecair yang bocor dari kapasitor yang telah kembung.

Sambung litar yang putus...

Gambar di atas menunjukkan dua biji kapasitornya telah saya tukar dan litar yang putus juga telah saya sambung kembali dengan menggunakan kaki kapasitor yang telah dipotong.

Siap

Setelah kedua-dua litar yang rosak/putus telah saya baiki dan diuji, equalizer tersebut telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.