Saturday 6 February 2021

Clash of Clans kini perlukan android 4.4 dan ke atas

Hujung tahun lepas pada 08/12/2020 pihak 'Clash of Clans' atau COC telah menaiktaraf aplikasinya dengan versi terbaru dan semua pengguna harus mengemaskininya sebelum boleh beroperasi semula.


Versi terbarunya kini memerlukan peranti android sekurang-kurangnya versi 4.4 dan ini telah mengakibatkan telefon saya yang hanya dilengkapi dengan android versi 4.2.2. tidak lagi menyokong aplikasi terbarunya.

Apps is no longer compatible...

Saya telah mula bermain COC pada tahun 2014 dan pernah diharamkan (banned) pada tahun 2016 sebab menggunakan aplikasi pihak ke-3 iaitu XMOD.

Minimum android: 4.4 (terbaru)

Versi terbaru telefon android kini ialah android 10 dan telefon lama tidak dapat menaiktaraf versi android asalnya pada telefon. Ada sesetengah telefon yang boleh menaiktaraf versi andriod namun banyak masalah akan timbul selepas itu.

Minimum android: 4.1 (versi lama)

Jika anda mempunyai telefon lama yang tahan lasak namun telah ketinggalan zaman seperti saya dan tidak lagi menyokong aplikasi COC, tiba masanya anda membeli telefon baru jika ingin bermain COC semula.

Versi terbaru - 08/12/2020

Masalah telefon yang tidak lagi menyokong aplikasi tertentu akan berlarutan dari masa ke semasa dan pengguna terpaksa menukar telefon baru untuk menyelesaikan masalah.

Untuk pengetahuan semua, telefon android versi 4.2.2 saya dibeli pada tahun 2014 dan telah hampir 7 tahun menyokong COC. Walaupun android versi 4.2.2 bukannya terbaru ketika itu namun telefon saya adalah antara yang terbaru di pasaran ketika itu iaitu Lenovo A889.

Berapa ramai yang mampu menggunakan satu telefon bimbit selama 7 tahun sebelum ditukar? Saya akan kongsikan pengalaman saya pada artikel akan datang...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.