Tuesday 23 February 2021

JOVEN SA10e water heater repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman baru membaiki 'water heater' berjenama JOVEN, model: SA10e dengan masalah 'tidak panas'. Sebelum ini saya pernah baiki 'water heater' seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

JOVEN SA10e

Seperti biasa, saya buka dan periksa 'water heater' tersebut namun berakhir dengan tidak menemui sebarang kerosakkan komponen.

Setelah penutup dibuka...

Seterusnya saya dapati yang tinggal cuma dua komponen di luar 'water heater' seperti boleh dilihat pada gambar di bawah belum diperiksa.

ada penapis di dalamnya...

Pada tombol kedua-dua komponen tersebut tertera perkataan 'filter' dan saya terpanggil untuk membuka serta memeriksanya.

Buka skru...

Setelah dibuka, kelihatan ada bendasing berada di dalamnya seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Tarik keluar penapis...

Gambar di bawah adalah bendasing yang telah saya keluarkan dari dalam penapis (filter) tersebut.

Entah apa yang tersumbat di dalam...

Selain daripada bendasing, kelihatan lubang-lubang penapis juga sumbat seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Lubang penapis sumbat...

Saya guna jarum halus untuk cucuk dan bersihkan lubang-lubang yang sumbat pada penapis dan gambar di bawah adalah penapis yang telah saya bersihkan.

Tak sumbat lagi...

Selepas penapis pertama siap dibersihkan, saya buka penapis yang satu lagi dan setelah dibuka, ianya juga sumbat seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Buka penutup penapis...

Setelah kedua-dua penapis tersebut saya bersihkan dan diuji, masalah tidak panas telah selesai dan 'water heater' tersebut kembali berfungsi semula.

Keluarkan penapis...

Anda boleh rujuk kepada klip video di bawah untuk keterangan lanjut cara-cara membuka kedua-dua penapis tersebut.

Selamat mencuba....

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.