Saturday 20 February 2021

Xiaomi POCO M3

Sebelum ini saya ada kongsikan telefon pintar pertama saya yang berjenama Lenovo, Model A889 dan anda boleh rujuk di sini.

POCO M3

Hari ini saya kongsikan pula telefon baru yang saya beli bagi menggantikan telefon lama yang masih boleh berfungsi namun tidak lagi menyokong aplikasi yang saya guna setiap hari serta terpaksa ditukar.

600mAh

Telefon baru yang saya pilih berjenama Xioami, model POCO M3. Saya memilih POCO M3 sebab memenuhi kriteria yang saya inginkan iaitu:-

Telefon, charger & cable sahaja...

1. Bateri 6000mAH

Dari pengalaman lepas menggunakan Lenovo A889 yang baterinya cuma 2500mAh, saya perlu mengecasnya beberapa kali sehari. Kini dengan bateri 6000mAh, saya cuma mengecas baterinya sekali setiap dua hari. Maksudnya baterinya boleh bertahan dua hari setelah dicas penuh untuk kegunaan harian saya. Kini saya tidak perlu lagi membawa bersama alat pengecas ketika turun bekerja.

turn on...

2. Kamera

Saya banyak menggunakan kamera untuk membantu saya membuat kerja harian iaitu mengambil gambar komponen halus pada papan litar untuk mengetahui nombor rujukannya. POCO M3 dilengkali dengan fungsi 'macro' yang jauh lebih canggih berbanding telefon lama. Walaupun telefon lama saya tidak mempunyai fungsi 'macro' namun gambarnya setaraf dengan POCO M3.

MIUI Global 12.0.4

3. Android 10

Jika membeli telefon baru, pastikan versi android adalah yang terbaru.

Update MIUI 12.0.4.0

4. Elak menggunakan butang on/off

Dari pengalaman lepas, benda pertama yang rosak ialah butang on/off sebab ditekan setiap kali digunakan. POCO M3 boleh digunakan tanpa menekan butang on/off. Begitu juga dengan tangkap layar (screenshot). Caranya boleh ditonton pada klip video di bawah.

5. Harga

Ketika telefon bimbit baru wujud, fungsinya hanya untuk menelefon dan menghantar sms. Kini telefon bimbit telah dinaiktaraf menjadi telefon pintar dan fungsinya hampir setaraf dengan komputer. Pun begitu, saya masih menggunakan komputer untuk menulis blog sebab banyak kesilapan jika menggunakan telefon pintar ketika menaip dan banyak masa terbuang.

Jadi, saya tidak memerlukan telefon canggih yang berharga ribuan ringgit untuk kegunaan harian. Cukup setakat memenuhi apa yang saya perlukan untuk kegiatan harian.

POCO M3 berharga RM499.00 untuk 4/64GB dan RM599.00 untuk 4/128GB.

Limited or no connectivity...

Setakat hari ini, saya berpuas hati dengan POCO M3 namun kadang-kadang mengalami masalah 'protable hotspot' seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah. Saya akan kongsikan cara penyelesaiannya setelah menemui puncanya kelak.

Authentication problem...

Banyak lagi fungsi-fungsi lain ada pada POCO M3 dan ianya telah memenuhi hampir kesemua kriteria yang saya inginkan. Hanya satu sahaja kriteria yang tidak dipenuhi iaitu pengecasan tanpa wayar. Tiada telefon pintar yang dilengkapi dengan pengecasan tanpa wayar dengan harga RM499/RM599.

Klip video di atas dan di bawah saya rakam untuk rekod dan simpanan sahaja. Telefon nowa 7i pada klip video di bawah ialah telefon buatan China dengan android 10, processor MTK6799 dan memory/srotage 8/128GB.

Semoga POCO M3 mampu berkhidmat sehingga 7 tahun seperti Lenovo A889.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.