Saturday 28 November 2020

PHILIPS HD9240 air fryer repair

Air fryer ini telah sebulan dirujuk kepada saya dan berjenama PHILIPS, Model: HD9240 dengan masalah langsung tidak berfungsi setelah arus elektrik dibekalkan. 

Philips HD9240

Ini merupakan 'air fryer' yang ke-3 dirujuk kepada saya untuk dibaiki dan ianya berbeza dengan dua yang lepas di mana elemen pemanasnya menggunakan lampu halogen. Anda boleh rujuk dua 'air fryer' yang lepas di sini dan sini.

Made in Poland

Ianya lama disimpan berikutan sebiji IC yang rosak tiada bekalan di pasaran tempatan dan terpaksa menempah secara atas talian serta mengambil masa hampir sebulan untuk sampai.

Elemen pemanas...

Seperti biasa saya periksa fius pada plug 3-pin dan ianya masih elok. Seterusnya saya buka penutup atasnya dan apa yang kelihatan ialah seperti pada gambar di bawah.

Setelah penutup atas dibuka...

Pemeriksaan awal pada papan litar dengan mata kasar menemui dua biji perintang 3.3Ω kelihatan terbakar dan sebiji kapasitor 10uF, 50v telah kembung.

Komponen yang rosak...

Percubaan pertama dengan hanya menggantikan dua biji perintang yang bertindak sebagai fius dan kapasitor tidak berhasil apabila perintang yang baru tersebut hangus semula sejurus sahaja suis dihidupkan.

Bahagian bawah papan litar...

Pemeriksaan seterusnya pada papan litar masih tidak menemui sebarang kerosakkan dan saya syak IC yang berlabel VIPER16L rosak dan harus ditukar. 

Perintang 3.3Ω, 2W putus...

Setelah hampir sebulan menunggu IC baru tersebut yang saya ditempah secara atas talian, akhirnya 'air fryer' ini kembali berfungsi dan telah berjaya diselamatkan semula apabila IC berlabel VIPER16L digantikan dengan yang baru selain dua biji perintang 3.3Ω yang putus pada percubaan pertama di atas.

Gantikan komponen baru...

Komponen yang rosak dan telah diganti ialah:-

  1. 2 biji perintang 3.3Ω, 2W
  2. 1 biji kapasitor 10uF, 50V
  3. 1 biji IC VIPER16L
Tested - ok

Voltan oputput ke panel 'touch screen' ialah 12vdc dan 5vdc. Klip video di bawah saya rakam ketika menguji 'air fryer' yang telah dibaiki. 


Selamat mencuba...

2 comments:

  1. mr wong dimana saya boleh beli ic tu kalau boleh share. my whatsapp 0199825920. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. cari di shopee/lazada/aliexpress/taobao. Nombor rujukan: VIPER16L

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.