Sunday 22 November 2020

soteco WINDLY WET vacuum cleaner repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman baru membaiki penyedut hampagas (vacuum cleaner) yang mengeluarkan bunyi bising bila dihidupkan.

soteco WINDLY WET

Jenama penyedut hampagas ini ialah soteco, model: WINDLY WET dan ianya boleh digunakan untuk menyedut dalam keadaan kering serta basah.

Made in italy

Sebelum dibuka untuk pemeriksaan, saya sempat mengujinya dan dari pendengaran saya bunyi tersebut adalah bunyi geseran dari bearing yang rosak.

Buka penutup atas...

Gambar-gambar di atas dan di bawah ialah langkah-langkah untuk mengeluarkan pam penyedut/motor supaya bearing yang rosak boleh diganti.

Keluarkan pam penyedut...

Bearing yang rosak ialah pada bahagian bawah motor dan ianya rosak akibat dibasahi oleh air. Mulakan dengan membuka penutup atasnya.

Buka kipas di belakang...

Setelah penyedut pam di keluarkan, mulakan dengan membuka kipas pada bahagian atas. Harus diingat, pusing kipas tersebut mengikut arah ikut jam untuk membukanya.

Buka skru bawah...

Seterusnya buka penutup pam penyedut di bawah dan jika dilihat pada gambar di atas dan di bawah, ianya telah berkarat teruk dan pecah ketika saya buka.

Buka lagi...

Setelah bahagian pam penyedut telah dibuka, umpilkan dua biji penutup getah seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Buka penutup skru...

Fungsi penutup getah tersebut ialah untuk mengelak skru daripada berkarat jika terkena air. Seterusnya buka kedua-dua skru tersebut untuk mengeluarkan motornya.

Buka skru...

Setelah motor dibuka barulah bearing yang rosak kelihatan dan boleh ditukar. Gambar di bawah menunjukkan bearing yang rosak telah saya gantikan dengan yang baru.

Gantikan bearing...

Pastikan anda membeli bearing yang berkualiti dengan penutup getah supaya tidak dimasuki air.

Bearing baru - NTN

Pastikan juga semua yang dipasang kembali betul dan skru harus diketatkan dengan kuat supaya tidak tertanggal bila digunakan.

Pasang kembali...

Klip video di bawah saya rakam ketika menguji penyedut hampagas setelah bearing telah siap ditukar.


Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.