Friday 27 November 2020

Toshiba RBC-AMT32-E wired remote control repair

Beberapa hari yang lepas saya dirujuk sebuah alat kawalan jauh berjenama Toshiba, model: RBC-AMT32-E dengan masalah butang melaras suhu tidak berfungsi.

Toshiba RBC-AMT32-E

Alat kawalan jauh ini digunakan oleh penghawa dingin berjenama Carrier dan ianya perlu disambung dengan bekalan elektrik 16v pada bahagian belakang yang berlabel A & B seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Setelah penutup belakang dibuka...

Terminal A perlu disambung kepada positif (+ve) bekalan elektrik manakala terminal B pula disambung kepada negtif (-ve) bekalan elektrik.

Buka lagi...

Setelah bahagian belakang alat kawalan jauh ini saya buka dan diperiksa menggunakan mata kasar, tiada komponen yang rosak kelihatan pada papan litar.

Setelah dilearaikan...

Kemudian saya buka pula papan litar serta 'keypad'nya dan mendapati butang berwarna hitam seperti boleh dilihat pada gambar di bawah kelihatam kotor.

Keypad kotor...

Masalah sedemikian adalah serupa dengan alat kawalan jauh yang pernah saya kongsikan sebelum ini yang tidak berfungsi akibat kebocoran cecair bateri. Apa yang perlu dilakukan ialah bersihkan 'keypad' serta papan litar dengan menyembur 'contact cleaner' dan keringkan sebelum di pasang kembali.

Bersihkan keypad...

Klip video dibawah diambil setelah kerja-kerja pembersihan siap dan masalah butang tidak berfungsi bila ditekan selesai serta telah berjaya diselamatkan.


Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.