Monday 23 November 2020

YH-T8 TCS150 weighing scale repair

Beberapa hari yang lepas saya dirujuk sebuah penimbang yang tidak berfungsi berjenama YH-T8, Model: TCS150.

Jenama: YH-T8

Penimbang digital ini buatan China dengan kapasiti maksima 150kg. Benda pertama yang saya periksa ialah fiusnya dan masih elok.

Model: TCS150

Seterusnya saya periksa pula baterinya yang juga masih elok dengan bacaan voltan 6.7v seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Bateri elok - 6.7v

Apabila dibuka panel bahagian hadapan, tiada masalah pendawaiaan serta tiada juga wayar yang tertanggal atau putus seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Setelah dibuka...

Pemeriksaan menyeluruh akhirnya saya mendapati suis utama seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah tidak mempunyai 'continuity'.

Suis rosak...

Saya buka dan cuba baiki suis tersebut namun tidak berhasil sebab kadang-kadang ianya masih tidak berfungsi setelah dilaras.

Buka suis...

Setelah suis tersebut digantikan dengan yang baru, masalah penimbang tersebut selesai dan masih boleh digunakan semula.

Tukar suis baru...

Klip video di bawah saya ambil setelah siap dibaiki dan diuji.


Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.