Wednesday 25 November 2020

BUMPER BP1-750 monoblock amplifier repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah amplifier monoblock berjenama BUMPER, Model: BP1-750 dengan masalah lampu merah (protect) menyala.

BUMPER monoblock

Ketika saya mengujinya dengan membekalkan arus elektrik 12vdc, lampu hijau yang menyala namun pemilik memberitahu saya ianya akan bertukar kepada lampu merah setelah beberapa minit digunakan.

Dah pernah dibuka...

Amplifier ini pernah dibuka sebab 'seal' pada penutupnya telah dipotong seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Litar pintas pada 2 biji transistor...

Setelah dibuka dan diperiksa, saya menemui litar pintas pada dua biji transistor seperti telah ditandakan pada gambar di atas.

A1941 terminal tengah tidak bersambung...

Apa yang pelik ditemui ialah kedua-dua transistor tersebut tidak disambung terminal tengahnya seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

C5198 terminal tengah tidak bersambung...

Transistor tersebut telah ditemui rosak oleh mereka yang membukanya sebelum ini namun kemungkinan tiada alat ganti maka jalan singkat ialah dengan mengeluarkan salah satu terminalnya supaya boleh digunakan semula.

63.7Ω - C5198 rosak

Namun mereka tidak tahu bahawa walaupun salah satu terminalnya telah dikeluarkan, litar pintas tetap berlaku pada dua terminal yang masih bersambung dan akan menyebabkan amplifier tersebut panas melampau serta menjadi punca lampu merah (protect) menyala.

Transistor baru...

Saya sempat menguji amplifier tersebut setelah siap menukar kedua-dua transistor tersebut dan tiada lagi lampu merah menyala.

Tested - ok

Selamat mencuba...

2 comments:

  1. Hi Sir, how do you know that only the transistors are faulty?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Check using multimeter one by one. Generally if the transistor are faulty, all the 3 terminals (BCE) are shorted.

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.