Monday 16 November 2020

RUCKUS adapter (SMPS) repair

Adapter seperti ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini, sini dan sini.

Jenama: RUCKUS

Hari ini saya dirujuk lagi sebuah adapter yang serupa dengan masalah tiada output langsung apabila saya uji dan ukur menggunakan multimeter.

Setelah dibuka...

Setelah dibuka, jelas kelihatan terdapat 3 biji kapasitor kembung seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan mesti ditukar. Komponen pertama didapati rosak menggunakan mulitimeter ialah fius (2A). Seterusnya saya juga menemui litar pintas pada dua biji diod yang berlabel 1N4007.

Litar pintas pada 2 biji diod...

Kesemua komponen yang rosak dan perlu diganti telah saya label dan tandakan pada gambar di bawah iaitu:-

  1. Sebiji fius - 2A
  2. 2 biji diod - 1N4007
  3. 2 biji kapasitor utama - 10uF, 400v
  4. Sebiji kapasitor 680uF, 16v
Semua komponen yang perlu diganti...

Setelah kesemua komponen rosak di atas saya gantikan serta diuji, adapter tersebut kembali berfungsi dan masih boleh digunakan semula.

Litar pintas pada sebiji kapasitor 10uF, 400v

Saya tidak pasti mana satu komponen yang menjadi punca utama kerosakkan adapter tersebut namun yang pasti fius putus berpunca dari litar pintas pada diod yang bertindak sebagai 'bridge rectifier'.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.