Thursday 26 November 2020

BELIMO FRU230-3 rotary actuator repair

Sebelum ini saya pernah baiki benda seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

BELIMO FRU230-3

Hari ini saya dirujuk lagi benda yang sama namun versi yang lebih baik berbanding dulu dan hampir keseluruhannya diperbuat daripada plastik.

Made in Switzerland

Versi dahulu banyak menggunakan logam dan masalah utamanya ialah berkarat serta berakhir dengan tidak dapat dibaiki lagi.

Buka penutup...

Masalah kali ini ialah setelah dibekalkan arus elektrik, ada bunyi motor bergerak/berpusing namun bahagian yang seharusnya berpusing tidak berpusing langsung.

Buka papan litar & periksa...

Saya buka dan benda pertama yang saya periksa ialah papan litar. Tiada kerosakkan komponen ditemui dan semuanya elok. Apabila diuji dengan membekalkan arus elektrik, motor boleh berpusing serta elok tanpa sebarang masalah.

Buka lagi...

Seterusnya saya buka bahagian motor dan bahagian mekanikal di bawahnya ialah beberapa biji gear seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Bubuh gris adalah satu kesilapan besar...

Saya pusing serta buka satu per satu gear yang ada dan mendapati ianya tidak bebas bergerak. Jadi saya sembur minyak gris pada kesemua gear yang ada dengan harapan ianya licin dan bebas bergerak seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Buang gris dan pasang kembali...

Saya seolah-olah tidak percaya apabila dipasang kembali setelah di sembur minyak gris, benda ini langsung tidak berfungsi pula.

Saya buka kembali dan pemeriksaan mendapati gear di dalamnya bukan sahaja tidak bebas bergerak walaupun telah disembut minyak gris namun melekat di antara satu sama lain.

Seterusnya saya bersihkan kesemua gear yang telah saya sembur minyak gris sebelumnya dan pasang kembali untuk diuji. Kini ianya boleh berfungsi namun mengeluarkan bunyi yang agak bising.

Semua dah pasang kembali...

Saya buka kembali dan lumurkan sedikit minyak gris semula pada bahagian gigi gear sahaja sebagai percubaan dengan harapan untuk mengurangkan bunyi bising yang terhasil.

Pasang kembali bahagian motornya...

Setelah siap dan diuji buat kali ke-3, kini bunyi bising telah selesai dan benda ini berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan semula.

Tested - ok

Dari pengalaman membaiki kali ini, saya dapati bahawa minyak pelincir/gris tidak berfungsi sebagai pelincir pada bahagian plastik. Sebelum ini saya juga pernah mengalami keadaan yang sama pada sebuah timer dan anda boleh dujuk di sini.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.