Thursday 12 November 2020

ECONLITE SE908 KELUAR sign repair

Hari ini saya dirujuk sebuah papan tanda kecemasan lama berjenama ECONLITE, Model: SE908 dengan masalah langsung tidak menyala.

ECONLITE SE908

Lampu kecemasan ini ialah di antara versi yang menggunakan lampu fluorescent dan versi yang menggunakan lampu LED.

Jenama: ECONLITE

Versi ini menggunakan lampu mentol 15W ketika ada bekalan elektrik dan menggunakan lampu mentol 4.8V ketika kecemasan.

Papan litar...

Setelah dibuka serta diperiksa, komponen yang rosak ialah:-

  1. 2 biji mentol 15w, 240v
  2. Bateri (3 biji rechargeable battery)
  3. Sebiji kapasitor 100uF, 16v
Komponen yang rosak ditukar...

Gambar di atas menunjukkan komponen yang rosak dan telah saya gantikan. Gambar di bawah pula diambil ketika saya bekalkan arus elektrik untuk mengujunya.

Ketika ada bekalan elektrik...

Gambar seterusnya di bawah saya ambil apabila saya putuskan bekalan elektrik dan mentol lampu kecemasan pula yang menyala.

Ketika bekalan elektrik putus...

Masalah utama pada lampu kecemasan ialah bateri sebab ia merupakan komponen 'wear & tear'. Biasanya bateri pada lampu kecemasan boleh bertahan kira-kira 5 tahun dan untuk makluman anda, majoriti yang dirujuk kepada saya dan perlu ditukar bateri bertahan sehingga mencecah 9 tahun.  

Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.