Tuesday 25 January 2022

KH-T2 decoder repair

Hari ini saya kongsikan  pengalaman baru membaiki dekoder untuk menerima siaran digital MyTV dengan masalah boleh dihidupkan namun tiada layar.

KH-T2 decoder

Ketika saya mengujinya, ianya boleh dihidupkan namun kesemua butang tidak berfungsi apabila ditekan seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Setelah penutupnya saya buka, pemeriksaan dengan mata kasar mendapati kapasitor utama telah kembung dan telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Setelah penutup dibuka...

Seperti biasa, kapasitor yang kembung tidak perlu diperiksa lagi dan harus ditukar sebab ianya pasti rosak.

Gantikan kapasitor utama...

Seterusnya saya buka papan litar bahagian hadapan untuk memeriksa 'tact switch' dan ketiga-tiganya tiada keterusan apabila ditekan.

Buka panel hadapan...

'Tact switch' kadang-kadang akan rosak walaupun tidak digunakan serta boleh menyebabkan banyak masalah dan anda boleh rujuk salah satu contoh yang pernah saya kongsikan di sini.

Gantikan 'tact switch' yang rosak...

Dekoder ini berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah kesemua komponen yang rosak di atas telah saya gantikan.

Siap...

Klip video di bawah saya rakam ketika mengujinya setelah siap dibaiki. Kesemua butang kini berfungsi apabila ditekan.

 

Masalah tiada layar yang dikhabarkan oleh pemilik sebelum ini juga selesai.

Tested - ok

Lampu hijau hanya akan menyala apabila dekoder menerima isyarat (signal) siaran. Jika lampu hijau tidak menyala bermaksud tiada isyarat diterima dan anda harus ubah kedudukan antenna atau mencari kedudukan yang sesuai untuk mendapatkan isyarat siaran.

Lampu hijau - signal (isyarat)

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.