Saturday 22 January 2022

LED driver repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk LED driver seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

LED driver

Hari ini saya dirujuk LED driver serupa dengan masalah langsung tidak berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

Resistor - red, red, black, orange (3kΩ, 2%)

Banyak LED driver telah berjaya saya baiki serta kongsikan sebelum ini namun kali ini sebiji perintang putus dan nilai rintangan berdasarkan warna gelang meragukan saya seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

FU AC

Lokasi perintang tersebut ialah pada bahagian input dan dilabel 'FU AC' pada papan litar dan telah saya tandakan pada gambar di atas.

Komponen yang rosak...

Saya gantikan perintang tersebut dengan sebiji fius 1A dan LED driver ini berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan setelah kesemua komponen rosak seperti telah saya tandakan pada gambar di atas ditukar.

Tested - ok

Berapakah nilai rintangan perintang tersebut? Warna gelang padanya ialah merah, merah, hitam & oren. Biasanya perintang yang digunakan sebagai fius adalah di bawah 10Ω, jadi mungkinkah perintang tersebut 22Ω, 3% atau 3kΩ, 2%? Apa kata anda?

Gantikan dengan 5Ω

Saya ada mengujinya dengan sebiji perintang 5Ω seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan ianya juga boleh berfungsi.


Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.