Sunday 16 January 2022

DIY menukar brek belakang Perodua Kelisa

Dua tahun lepas saya telah berhajat menukar brek belakang kereta Perodua Kelisa saya namun dibatalkan sebab 'brake shoe' masih tebal.

Buka klip untuk keluarkan 'brake shoe'...

Anda boleh rujuk di sini untuk cara-cara membuka sehingga 'brake shoe' kelihatan. Untuk mengeluarkan 'brake shoe' buka kedua-dua spring yang telah saya tandakan pada gambar di atas.

Sebelum ditukar...

Setelah 'brake shoe' dikeluarkan, buka juga kabel 'hand brake' yang telah saya tandakan pada gambar di bawah supaya 'brake shoe' boleh dikeluarkan keseluruhannya.

Buka 'hand brake' untuk keluarkan 'brake shoe'...

Seterusnya kena buka lagi 3 biji klip yang telah saya tandakan pada gambar di bawah untuk mengeluarkan 'brake shoe' lama dan gantikan dengan yang baharu.

Buka klip untuk tukar 'brake shoe'...

Gambar di bawah pula menunjukkan 'brake shoe' telah siap dileraikan sebelum digantikan dengan yang baharu.

Keluarkan 'brake shoe'...

3 biji klip yang telah dibuka sebelumnya perlu dikepit dengan 'pliers' ketika dipasang kembali sebab ianya bukan jenis spring.

Kepit klip setelah tukar 'brake shoe' baharu...

Pastikan ketiga-tiga spring juga dipasang dengan betul dan tidak terbalik pada kedudukan asalnya seperti boleh dilihat pada gambar di bawah setelah siap ditukar 'brake shoe' dan dipasang kembali.

Selepas ditukar (Kanan)

Kedudukan 'adjuster lever' yang saya tandakan pada gambar di atas dan di bawah adalah berbeza setelah 'brake shoe' ditukar jika di bandingkan dengan sebelumnya seperti boleh dilihat pada gambar ke-2 di atas.

Selepas ditukar (Kiri)

Jika 'adjuster lever' tidak dilaras pada kedudukan seperti boleh dilihat pada gambar di atas, 'brake drum' tidak akan dapat dipasang sebab 'brake shoe' baharu lebih tebal.

Klip video di atas saya rakam setelah 'brake shoe' siap ditukar dan 'brake drum' juga telah dipasang.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.