Wednesday 5 January 2022

TOTALINE digital room thermostat repair

Banyak thermostat digital seperti ini pernah saya baiki dan kongsikan sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

Jenama: TOTALINE

Kali ini saya kongsikan kerosakkan yang lebih serius pula seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Kesan meletup di bawah papan litar...

Saya dirujuk dua buah thermostat digital dengan masalah yang sama iaitu ada kesan letupan pada bahagian bawah papan litar.

Sambung litar yang putus...

Setelah dibersihkan serta diperiksa, nasib agak baik iaitu hanya satu litar sahaja yang putus dan telah saya sambung kembali seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Testing...

Apabila diuji, thermostat digital ini boleh dihidupkan namun ada lagi masalah iaitu bekalan elektrik sentiasa ada pada bahagian kipas yang dilabel nombor 3 (high) walaupun telah dipadam (tekan butang power).

Gantikan relay yang rosak...

Pemeriksaan semula mendapati sebiji geganti (relay) rosak serta mengalami litar pintas seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Litar pintas pada relay yang rosak...

Kedua-dua thermostat digital ini telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah litar yang putus disambung kembali serta geganti yang rosak telah ditukar.

Siap...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.