Tuesday 4 January 2022

Solar power controller repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah 'solar power controller' berjenama SOLAR AFRICA seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

SOLAR AFRICA

Pemilik memberitahu saya masalahnya ialah tidak mengecas bateri dan lampu berwarna hijau tidak menyala.

Bahagian bawah papan litar...

Setelah dibuka dan diperiksa, saya menemui beberapa komponen rosak dan telah saya tandakan pada gambar di bawah iaitu:-

  1. Sebiji LED berwarna hijau
  2. sebiji kapasitor 10uF, 50v
  3. 2 biji kapasitor seramik 104 (100nf)
Komponen yang rosak...

'Solar Power Controller' ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi setelah semua komponen di atas telah saya gantikan dengan yang baharu seperti boleh ditonton pada klip video di penghujung artikel ini.

Komponen rosak telah diganti...

Cara penyambungan 'solar power controller' ini ialah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah. Dua terminal di sebelah kiri disambung kepada panel solar, dua terminal di tengah disambung kepada bateri & dua terminal di sebelah kanan ialah untuk kegunaan peralatan elektrik. Pastikan terminal positif & negatif tidak disambung terbalik.

Lampu hijau menyala - 12.14v

Saya tidak pasti berapa voltan maksima yang mamapu ditangani oleh 'solar power controller' ini, yang pasti saya cuba dengan menggunakan voltan 12v sahaja.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.