Wednesday 12 January 2022

Motorola CT50 telefon repair

Sebelum ini saya pernah membaiki telefon seperti ini dan anda boleh rujuk di sini, dan sini.

Motorola CT50

Hari ini saya dirujuk lagi sebuah telefon serupa dengan masalah langsung tidak berfungsi apabila telefon diangkat.

Setelah dibuka...

Ketika saya cuba membuat panggilan masuk, operator sistem 'keyphone' memberitahu saya ianya sedang digunakan.

Litar pintas pada L1...

Setelah dibuka dan diperiksa, masalahnya juga sama dengan yang pernah saya baiki sebelum ini iaitu litar pintas pada sebiji inductors berlabel L1 seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Keluarkan inductors dan sambung terus...

Kali ini saya buka inductors dan sambung terus seperti boleh dilihat pada gambar di bawah dan diambil dengan menggunakan mikroskop elektronik.

Sambung terus...

Ini merupakan kali ke-2 saya dirujuk telefon sedemikian dengan kerosakkan yang sama dan saya tidak pasti kenapa ianya berlaku.

Bahagian atas inductors...

Saya juga tidak mempunyai skematik untuk dirujuk dan komponen yang rosak iaitu inductors adalah terlalu halus pada pandangan mata kasar.

Bahagian bawah inductors...

Telefon ini telah berjaya diselamatkan dengan membuang inductors yang menyebabkan litar pintas dan disambung terus menggunakan wayar halus sahaja.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.