Friday 21 January 2022

Robot Coupe Blixer 3 D repair

Banyak pengisar seperti ini telah saya baiki sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini, sini, sini dan sini.

Robot Coupe Blicer 3 D

Hari ini saya kongsikan pengalaman baharu membaiki sebuah lagi pengisar serupa dengan masalah gagal berfungsi apabila butang hijau dan hitam ditekan.

Model: Blixer 3 D

Seperti biasa, pemeriksaan awal pada 'plug top' serta kabel elok. Begitu juga dengan pendawaiaan di dalamnya juga elok serta tiada yang longgar atau tertanggal seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Keluarkan papan litar...

Seterusnya saya buka papan litar dan periksa kesemua komponen yang ada namun tidak menemui sebarang komponen yang rosak.

Bahagian atas papan litar...

Gambar di bawah pula adalah bahagian bawah papan litar dan sekali pandang ianya kelihatan juga elok.

Bahagian bawah papan litar...

Pemeriksaan dengan teliti mendapati ada satu tompok kesan terbakar pada bahagian bawah papan litar dan telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Ada kesan hangus dan litar putus...

Apabila diperiksa dengan menggunakan multimeter, litar yang ada kesan terbakar tersebut tiada keterusan (continuity) dan setelah dibersihkan, ianya sah putus.

Sambung kembali litar yang putus...

Pengisar ini berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah litar yang putus dengan kesan terbakar tersebut saya sambungkan seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.