Friday 28 January 2022

Jangan tukar ganggang telefon

Sebelum ini saya pernah dirujuk telefon berjenama TelPhone, Model: TP-8085 seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

TelPhone TP-8085

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi telefon serupa/sama dengan masalah telefon boleh berdering apabila ada panggilan masuk namun apabila ganggang telefon diangkat, tiada suara kedengaran.

Bukan ganggang telefon asal...

Pemeriksaan awal mendapati ganggang telefon digunakan bukan ganggang asal dan tidak rapat apabila diletak kembali seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Sambungan mic & speaker terbalik...

Apabila saya tukar dengan ganggang telefon lain, ianya boleh berfungsi dan setelah saya buka dan bandingkan pendawaiaan di dalam ganggang telefon, saya dapati sambungan mikrofon dan speaker terbalik seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Potong & tukar sambungan speaker/mic...

Masalah telah ditemui dan apa yang saya lakukan ialah potong serta tukar sambungan mikrofon dengan speaker seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Siap...

Kesimpulan dari penemuan di atas ialah, jangan tukar (swap) ganggang telefon sebab tidak semua pendawaiaan telefon adalah sama.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.