Saturday 29 January 2022

Shorted LG MS-192W microwave

Semalam saya dirujuk sebuah ketuhar mikro berjenama LG, model: MS-192W dengan masalah litar pintas.

LG MS-192W

Pemilik memberitahu saya seluruh rumah bergelap apabila suis dihidupkan dan masalah sedemikian biasanya adalah disebabkan ada litar pintas.

Ada litar pintas...

Pemeriksaan awal pada 'plug top' mendapati ada sedikit litar pintas pada terminal wayar hidup (L) dan wayar bumi (E).

Cicak punca litar pintas...

Setelah dibuka dan diperiksa, saya menemui seekor cicak mati dan menyentuh bahagian fius dan chassis microwave seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Masalah litar pintas selesai setelah cicak tersebut telah saya buang dan tidak lagi menyebabkan seluruh rumah bergelap apabila suis microwave dihidupkan.

Tested - ok

Gambar di bawah menunjukkan rupa cicak yang mati di tempat kejadian akibat renjatan elektrik.

Cicak panggang...

Sebelum ini saya juga pernah dirujuk sebuah TV yang mengalami litar pintas juga akibat cicak dan anda boleh rujuk di sini.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.