Tuesday 18 January 2022

VIKING city tech CT6 - 165/55R14

Kali terakhir saya menukar keempat-empat tayar kereta saya ialah pada Februari 2014 dan anda boleh rujuk di sini.

VIKING city tech CT6 (165/55R14)

Salah sebiji telah rosak serta ditukar pada Mac 2019 dan keadaannya adalah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Mac 2019

Kejadian sama berulang lagi pada hujung minggu lepas di mana sebiji lagi rosak seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

15/01/2022
Kejadian berlaku ketika saya pulang kerja kira-kira pada pukul 6 petang dan terpaksa menggunakan 'spare tyre' untuk kegunaan sementara.

Gantikan dengan tayar 'spare'...

Semalam (17/01/2022) saya telah gantikan ketiga-tiga tayar yang ditukar pada tahun 2014 dengan tayar berjenama VIKING dan sebiji lagi tayar yang ditukar pada tahun 2019 masih elok serta masih boleh digunakan lagi.

VIKING city tech CT6

Secara amnya, sebiji tayar boleh bertahan kira-kira 5 tahun dan harus ditukar walaupun kelihatan masih elok namun saya tidak melakukannya sebab ingin tahu berapa lama tayar boleh bertahan.

VIKING city tech CT6 (165/55R14)

Dari pengalaman di atas, sebiji tayar telah rosak setelah 5 tahun digunakan namun 3 biji lagi mampu bertahan sehingga kira-kira 7 tahun (tolak setahun PKP). 

Patikan tidak terbalik pasang...

Saya pernah menggunakan tayar berjenama Michellin kira-kira 10 tahun sebelum ditukar dan anda boleh rujuk di sini.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.