Wednesday 26 January 2022

vitalite VEL330/S emergency light repair

Hari ini saya dirujuk sebuah lampu kecemasan berjenama vitalite, model: VEL330/S dengan masalah langsung tidak berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

vitalite VEL330/S

Lampu kecemasan ini masih baru dan dari rekod, ianya dipasang pada 15/10/2021 dan hanya beberapa bulan sahaja digunakan.

Model: VEL330/S

Gambar di bawah menunjukkan papan litar yang digunakan dan ianya dilengkapi dengan 3 biji 'rechargeable battery' yang disambung bersiri.

Sekeping papan litar sahaja...

Pemeriksaan pada papan litar menemui sebiji perintang 2.2MΩ, 1/4w putus dan telah saya tandakan pada gambar di atas dan di bawah.

Perintang 2.2MΩ putus...

Saya gantikan perintang tersebut dengan 2.7MΩ, 1/2w sebab tiada bekalan dan ianya merupakan nilai yang terdekat yang saya ada.

Siap...

Lampu kecemasan ini berjaya diselalamatkan serta masih boleh digunakan semula setelah perintang yang putus di atas telah saya gantikan.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.