Saturday 15 January 2022

PEAVEY PV8usb mixer repair

Bulan lepas saya dirujuk sebuah mixer berjenama PEAVEY, model PV8usb dengan masalah channel sebelah kanan tidak mengeluarkan bunyi.

PEAVEY PV8usb mixer

Banyak skru serta butang/pelaras perlu dibuka untuk mengeluarkan papan litar. Gambar di bawah menunjukkan papan litar telah saya buka untuk membuat pemeriksaan.

Pemeriksaan menyeluruh mendapati 4 biji IC (integrated circuit) berlabel UTC4558 rosak dan telah saya tandakan pada gambar di atas.

UTC4558 yang rosak...

Mixer ini berjaya diselamatkan dan masalah tiada suara pada channel sebelah kanan selesai setelah keempat-empat IC rosak diatas telah saya gantikan.

Klip video di atas dan di bawah saya ambil ketika menguji mixer tersebut setelah dibaiki dan kedua-dua baris lampu indikator berkelip-kelip serta mengeluarkan suara. Sebelum dibaiki, hanya lampu sebelah kiri sahaja yang berkelip dan lampu di sebelah kanan tidak berkelip langsung.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.