Thursday 28 October 2021

GL12-18W LED driver repair

Banyak LED driver yang telah saya baiki dan kongsikan sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

GL12-18W LED driver

Hari ini saya kongsikan sebiji lagi LED driver yang tidak diketahui jenamanya dan digunakan untuk lampu 20W, model GL12W18W seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Output 1.457vdc sahaja...

Pemilik memberitahu saya masalahnya ialah lampu LED tidak menyala dan meminta untuk diperiksa serta dibaiki (jika boleh).

Kapasitor rosak - 1nF sahaja

Pemeriksaan awal dengan mata kasar mendapati sebiji kapasitor dengan label 22uF, 100v kembung dan pemeriksaan pada voltan output cuma 1.457vdc sahaja.

output 0.216vdc (tanpa kapasitor)

Setelah kapasitor yang kembung saya keluarkan dari papan litar, bacaan voltan output pula cuma 0.216vdc sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Gantikan kapasitor baharu...

Setelah kapasitor 22uF, 100v yang kembung telah saya gantikan dengan yang baharu, bacaan voltan output yang saya dapat ialah 89.2vdc seperti boleh dilihat pada gambar di bawah dan masih boleh digunakan semula.

Output 89.2vdc

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.