Monday 11 October 2021

FEIYANG F613 portable karaoke speaker repair

Baru-baru ini saya dirujuk dua buah 'portable karaoke speaker' berjenama FEIYANG model F613 dengan masalah langsung tidak berfungsi.

FEIYANG F613

'Portable speaker' ini boleh digunakan ketika saya bekalkan 12vdc pada bahagian 'DC input' namun apabila saya bekal 15vdc pada bahagian 'charge', lampu hijau menyala namun langsung tidak berfungsi.

Bahagian belakang speaker...

Setelah bahagian belakang speaker ini dibuka, saya dapati ianya juga dilengkapi dengan sebiji bateri seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Setelah PCB dibuka...

Bateri tersebut rosak dan tidak mempunyai bekalan elektrik langsung apabila diperiksa menggunakan multimeter dan ianya adalah gabungan 6 biji bateri lithium 3.7v.

Gantikan bateri...

Apa yang saya lakukan ialah potong wayar bateri lama dan disambungkan kepada sebiji bateri 12v seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

TPA3130

'Portable karaoke speaker' ini berjaya diselamatkan serta kembali berfungsi semula dengan hanya menukarkan baterinya yang rosak sahaja.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.