Tuesday 5 October 2021

Troubleshooting DS830NA Astro decoder

Sebelum ini saya pernah kongsikan pengalaman membaiki dekoder astro model DS830NA dan anda boleh rujuk di sini.

DS830NA

Baru-baru ini saya dirujuk 2 buah dekoder sama untuk pakej NJOI dengan masalah sama iaitu gagal dihidupkan apabila dibekalkan arus elektrik.

Setelah penutup dibuka...

Kerosakkan seperti ini telah saya kongsikan sebelum ini dan hari ini saya kongsikan pula sedikit tips cara-cara untuk membuat pemeriksaan mudah seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Bacaan voltan pada inductors...

Sekiranya ada perbezaan bacaan voltan atau tiada bacaan langsung pada kedudukan yang telah saya tandakan di atas, proses mencari punca kerosakkan akan lebih mudah selepas itu.

Testing...

Masalah kedua-dua dekoder di atas adalah disebabkan ketiadaan bacaan 5v dan telah berjaya saya baiki.

Periksa pada 'setting'...

Jika dekoder anda telah lama tidak digunakan, anda perlu hubungi pihak astro untuk mengaktifkan semula. Sekiranya dekoder anda belum diaktifkan, anda boleh mengujinya dengan mengeluarkan kad dan menguji channel radio sahaja.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.