Thursday 7 October 2021

Schneider Electric ATS01N232QN repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah 'soft starter' berjenama Schneider dengan masalah tidak berfungsi.

Schneider Electric

'Soft starter' ini buatan Jerman dan saya tidak pasti apa kegunaannya serta cara menggunakannya.

ATS01N232QN

Gambar di bawah adalah rupa keadaan di dalamnya setelah penutupnya saya buka.

Kapasitor kembung...

Pemeriksaan awal dengan mata kasar hanya menemui sebiji kapasitor kelihatan kembung dan telah saya labelkan pada gambar di atas.

Kapasitor rosak - 7uF sahaja

Setelah dibuka dan diperiksa, kapasitor tersebut yang berlabel 100uF, 50v hanya mempunyai bacaan 7uF sahaja.

Kapasitor baharu - 96uF

'Soft starter' ini berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan setelah kapasitor 100uF, 50v telah saya gantikan dengan yang baharu.

Siap...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.