Friday 8 October 2021

PHILIPS GC148 Dry Iron repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk seterika seperti ini dengan masalah kerosakkan kabel dan anda boleh rujuk di sini.

PHILIPS GC148

Hari ini saya dirujuk sebuah seterika serupa dengan masalah tidak berfungsi apabila dibekalkan arus elektrik.

Lampu neon masih elok...

Lampu indikator juga tidak menyala apabila saya laraskan thermostat. Pemeriksaan pada lampu neon yang berfungsi sebagai indikator masih elok.

Setelah pemegang dibuka...

Seterusnya saya buka seterika tersebut untuk membuat pemeriksaan pada bahagian thermostat seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Thermostat

Thermostat tidak berfungsi sebab pin putih yang telah saya tandakan pada gambar di atas terlepas dari kedudukannya asalnya. Setelah saya pasang kembali dan diuji, ianya boleh berfungsi semula seperti boleh dilihat pada klip video di bawah.

Masalah thermostat di atas mungkin disebabkan seterika tersebut pernah terjatuh dan hentakan telah menyebabkan kedudukan pin terlepas dari kedudukannya.

Seterika ini berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula dengan hanya menyelengara thermostat sahaja.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.